MENU
Aula_close Layer 1

Teknologiforståelse

På Hornbæk Skole er teknologiforståelse blevet et af skolens indsatsområder, hvilket
betyder at skolen som helhed skal arbejde og fokusere på denne faglighed.

Det har vi gjort fordi:
• vi mener at denne faglighed har et stort potentiale og i høj grad kan gavne eleverne
fremadrettet
• eleverne viser stor interesse inden for dette område
• fagligheden har stor bevågenhed både fra politisk hold og fra skoleverdenen
• vi gerne vil drage vores egne erfaringer inden teknologiforståelse fra den ene til
den anden dag bliver en skal-opgave
• fagligheden lægger op til hands-on-oplevelser, hvilket gør undervisningen mere
levende og vedkommende.

Se film fra undervisningsministeriet om teknologiforståelde: 

 

Maria Damlund, Teknologivejleder på skolen fortæller:

Google, Facebook, Snapchat, Instagram, Netflix, MobilePay – og jeg kunne blive ved!
Dette er blot et lille udvalg af min og mine elevers digitale hverdag som bruges på
godt og ondt uden brugeren nødvendigvis har undersøgt hvordan disse teknologier
egentlig påvirker pågældendes til- og fravalg i cyberspace – for slet ikke at tale om
den teknologiske udvikling som brager afsted uden tid til at slappe af og nyde turen.

Hensigten med fagligheden er at eleverne skal kunne deltage aktivt i et demokratisk
samfund som i høj grad er baseret på digitale løsninger. Her er det alfa og omega
at kunne tage stilling til og reflektere over digitale teknologier samt kunne skabe og
genskabe nye digitale teknologier som gør verden til et bedre sted.