Skoleudviklingssamtalen skoleåret 2023/2024
Jfr. folkeskoleloven skal der gennemføres en skoleudviklingssamtale årligt. I skoleåret 2023/2024 er samtalerne gennemført på hovedskoleniveau.
Deltagerne i skoleudviklingssamtalerne er repræsentanter for skolens ledelse, faglig leder af skoleområdet samt læringskonsulenterne for dansk/læsning og matematik
Skoleudviklingssamtalerne skal have et særligt fokus på elevernes resultater i læsning og matematik. I Helsingør Kommune arbejder skolerne ud fra Retningslinjer for sprog-, læse/-skriveudvikling for de 0-18-årige i Helsingør Kommune og Retningslinjer for matematik for de 0-18-årige i Helsingør Kommune. Skolerne afholder årlige læse- og matematikkonferencer på alle klassetrin med henblik på at identificere elever, der har behov for en særlig indsats. Kommunens læringskonsulenter kan inddrages i dette arbejde. Elevernes resultater følges løbende i et samarbejde mellem skolens vejledere og læringskonsulenterne.
Ved skoleudviklingssamtalen i skoleåret 2023/2024 har der været fokus på sprogvurderingen på 0. klassetrin, læseresultater på 1., 3. og 5. klassetrin, samt karakterfordelingen i de skriftlige afgangsprøver i dansk og matematik. Derudover har der jf. Masterplanen for skole- og fritidsområdet været dialog om skolernes arbejde med de særligt begavede/talentfulde elever.
Skoleudviklingssamtalen er afholdt d. 10.06.2024.
Deltagere:
Simon Svenstrup, skoleleder
Bjarke Willemoes, viceinspektør
Jeanette Scaglione, afdelingsleder
Mette Thompson, læringskonsulent i matematik
Lene Tetzlaff-Petersen, faglig leder af skoleområdet
Elevernes resultater
Sprogvurdering og læseresultater
Sprogvurderingen i 0- klasse ligger omkring normtallet. Andelen af sikre læsere er stigende på 1. og 5. klassetrin.
Afgangsprøvekarakterer
Den gennemsnitlige afgangsprøvekarakter på Hornbæk Skole i de obligatoriske prøver ligger over kommune- og landsgennemsnittet.
Andelen af elever, der opnår karakteren mindst 2 i både dansk og matematik, ligger markant over både kommune- og landsgennemsnit.
Når det gælder elevernes karakterer i forhold til den socioøkonomiske faktisk – dvs. i forhold til det forventede karaktergennemsnit ud fra socioøkonomiske faktorer – ligger skolen på det forventede niveau.
Karakterfordelingen i de skriftlige prøver i dansk viser, at skolen særligt i mundtlig dansk har en høj andel af elever, der opnår karakteren 12.
Som på de øvrige skoler ses det, at retskrivningsprøven og læseprøven er mere udfordrende prøver for eleverne, der kræver træning indsigt i, hvordan opgaverne skal løses.
Karakterfordelingen i de skriftlige prøver i matematik viser, at skolen løfter eleverne fagligt.
Skolens indsatsområder
Projektbaseret læring
Hornbæk Skole er en LEAPS skole og arbejder projektbaseret. Skolen ønsker at skabe større motivation og engagement blandt eleverne ved at lave en undervisning, der tager udgangspunkt i konkrete problemstillinger, som eleverne selv er med til at formulere, og dermed gøre undervisningen meningsgivende for eleverne. Den projektorienterede undervisning skal give deltagelsesmulighed for alle børn.
Der er tale om strukturerede tværfaglige forløb, der tager afsæt i problemstillinger fra den verden, eleverne kender både lokalt og globalt. Der er tale om, at de enkelte fag inddrages for med deres perspektiv at kunne undersøge og analysere problemstillinger og komme med bud på muligheder og løsninger.
Projekterne afsluttes med en fremvisning for relevante aktører, der kan give eleverne feedback på deres arbejdsproces og produkt. Et væsentligt element i forløbene er, at læreprocessen er mindst lige så vigtig som produktet.
Elevernes trivsel og resultater følges løbende.
Deltagelsesmuligheder for alle børn
Skolen har en opmærksomhed på stilladsering af alle børn, så alle børn har deltagelsesmuligheder i undervisningen. Der arbejdes løbende med udvikling af didaktikken.
De højt begavede /særligt talentfulde børn
Skolen har udarbejdet en strategi for arbejdet med højt begavede/særligt talentfulde børn. PBL giver talentfulde børn en særlig mulighed for at vise deres færdigheder. Når et højt begavet barn identificeres, laver lærerne særlige undervisningsforløb for børnene.